ممنوع متوقف

ممنوع متوقف چیست ؟ وضعیت نماد و دلایل اصلی بسته شدن سهام در بورس تهران

ممنوع متوقف چیست ؟ وضعیت نماد و دلایل اصلی بسته شدن سهام در بورس تهران

در بازار بورس تهران اگر وضعیت عملکرد شرکت ها و یا سود آوری آنها تغییر قابل توجهی داشته باشد بایستی سهم متوقف شده و اطلاعات با اهمیت نیز منتشر شوند. در این حالت وضعیت نماد ممنوع متوقف می شود.

البته دلایل توقف صرفا به موارد خاصی محدود نمی شود و حوزه ی آن گسترده است . در این مطلب میخواهیم دلایل اصلی بسته شدن نمادهای بورس را مورد بررسی قرار دهیم. البته قبل از مطلب اصلی باید انواع وضعیت های موجود در سهام را بشناسیم و با مفاهیم آن آشنا شویم

وضعیت نمادهای معاملاتی در بورس تهران ( بورس و فرابورس ).

به طور کلی همه ی نمادهای معاملاتی بورس تهران در یکی از چهار وضعیت زیر هستند.

مجاز:

سهم در وضعیت عادی قرار داشته و بدون هیچ محدودیتی معاملات آن در حال انجام است.

ممنوع:

در این حالت معاملات سهم انجام نمی شود و نماد سهم به دلایل مختلفی بسته می باشد. البته در مرحله ی مجاز محفوظ بعد از کشف قیمت ممکن است برای لحظاتی معاملات سهم ممنوع شود و بعد از مجاز شدن معاملات سهم صورت پذیرد. به طور کلی وضعیت ممنوع بیانگر یک وقفه ی مقطعی است و خیلی زود باز می شود.

ممنوع متوقف:

زمانی این وضعیت اتفاق می افتد که ممکن است سهم برای مدتی بیش از یک روز بسته باشد و زمان بازگشایی آن هم به طور دقیق مشخص نیست .تفاوت اصلی وضعیت ممنوع متوقف با وضعیت ممنوع این است که در وضعیت ممنوع سهم به صورت موقت بسته است و بازگشایی آن سریع اتفاق می افتد اما در وضعیت ممنوع-متوقف سهم به طور کامل بسته بوده و تا اطلاع ثانوی خرید و فروش در آن نماد امکان پذیر نیست.

مجاز محفوظ:

هنگامی که سهم به هر دلیلی متوقف شده است و در وضعیتی قرار میگیرد که باید مجاز شود و معاملات در آن به صورت عادی اتفاق بیفتد،  در این حالت معاملات سهم کمی متفاوت با حالت عادی می باشد و به طور کلی سهامدارن در این شرایط می توانند سفارشات خود را به سیستم معاملات ارسال، ویرایش و یا حذف کنند اما در این لحظه معامله ی انجام نمی شود. به طوری کلی وضعیت مجاز-محفوظ با کمی تفاوت شبیه به وضعیت پیش گشایش بازار است. می توانید مطلب اختصاصی مجاز-محفوظ را برای آشنایی بیشتر مطالعه نمایید.

مجاز متوقف:

در وضعیت مجاز متوقف نماد معاملاتی سهم غیر قابل معامله است و امکان سفارش گیری وجود ندارد. نماد شرکت های بورسی زمانی در چنین وضعیتی قرار می گیرند که یکی از دلایل بسته شدن نمادها به وجود آمده باشد.

 

پس از آشنایی با انواع وضعیت نمادهای معاملاتی وقت آن رسیده است که با دلایل اصلی متوقف شدن سهام آشنا شویم.

به طور کلی دلایل اصلی توقف نماد معاملاتی در بورس تهران نیز چند طبقه بندی دارد که پس از طبقه بندی اولیه به توضیح همه ی مواد می پردازیم.

1- افشای اطلاعات با اهمیت

2-مجامع شرکت های بورسی

3- عدم رعایت الزامات قانونی اطلاع رسانی ناشران ( شرکت های سهامی )

4- نوسانات شدید قیمتی

[divide]

1- افشای اطلاعات با اهمیت

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب در بورس و ضرورت ممنوع متوقف

اگر اطلاعات منتشر شده ی شرکت ها در دسته ی اطلاعات با اهمیت قرار داشته باشد نماد آن شرکت بلافاصله پس از اعلام بسته و معاملات آن متوقف می شود. که پس از افشای اطلاعات و با توجه به درجه ی اهمیت زمان بازگشایی آن می تواند متفاوت باشد.مثلا اگر درجه ی اهمیت اطلاعات افشا شده در گروه (الف) باشد نماد سهم در روز کاری بعد و بدون محدودیت دامنه ی نوسان قیمت بازگشایی می شود اما اگر اهمین اطلاعات افشا شده در گروه (ب) باشد با توجه به زمان انتشار اطلاعات و زمان باقی مانده ی معاملات آن روز اگر زمان کافی وجود داشته باشد در همان روز کاری سهم بازگشایی شده و مورد معامله قرار می گیرد، اما اگر زمان کافی برای بازگشایی وجود نداشته باشد سهم روز کاری بعد بازگشایی می شود.

لازم به ذکر است که بازگشایی نماد در این وضعیت با محدودیت دامنه ی توسان قیمت صورت می پذیرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب اختصاصی ساز و کار افشای اطلاعات را بخوانید.

2-مجامع شرکت های بورسی

ممنوع متوقف زمانی که شرکت مجمع می رود به وجود می آید

هر شرکت بورسی اغلب نیازمند است تا برای تصمیم گیری در مورد امور اساسی شرکت جلساتی را ترتیب دهد تا همه ی سهامدارن جهت اعلام نظر و دادن رای حضور یابند. این جلسات ممکن است برای تایید و تصویب صورت های مالی سالیانه، تقسیم سود (اگر سود داشته باشند)، انتخاب مدیران در صورت اتمام دوره ی مدیریت و … تشکیل شود که به آن مجمع عمومی عادی سالانه می گوییم.شرکت ها حداکثر 4 ماه فرصت دارند پس از اتمام سال مالی این مجمع را برگزار کنند. جهت برگزاری چنین مجمعی بایستی سهم متوقف شود وضعیت بازگشایی سهام پس از مجمع عمومی عادی سالانه نیز به این شرح است. سهم بایستی حداکثر تا 5 روز کاری پس از مجمع بازگشایی شود . این بازگشایی به صورت کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه ی نوسان قیمت صورت می گیرد.

مجمع عمومی فوق العاده نیز از مواردی است که باعث می شود سهم متوقف شود. مجمع عمومی فوق العاده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله ی مهمترین دلایل آنها

  • تغییر ساختار سرمایه ( افزایش یا کاهش سرمایه )
  • تغییر در مدت شرکت ( تمدید یا تقلیل آن )
  • تغییر در نام شرکت و یا دفتر مرکزی
  • ایجاد سهام ممتاز
  • تغییر موضوع شرکت ( تغییر در اساسنامه شرکت )
  • تغییر در مدیران و بازرسان و یا تعداد مدیران ،  ( خارج از موارد در اختیار مجمع عمومی عادی سالیانه )تحت مقررات قانون تجارت
  • تغییر در مقررات دعوت به مجمع
  • انتشار اوراق قرضه
  • انحلال شرکت

پس از انجام امور مروبط به مجمع حداکثر تا 5 روز کاری سهم بازگشایی می شود.

برگزاری مجمع سهام یکی از دلایل بسته شدن نماد و حالت ممنوع متوقف

[divide]

برای درک و آموزش بیشتر توصیه می کنم این ویدیوی کامل که مربوط به مجمع عمومی عادی سالیانه ی شرکت سیمان هرمزگان با نماد سهرمز است را با دقت تماشا بفرمایید.

[divide]

[divide]

3- عدم رعایت الزامات قانونی اطلاع رسانی ناشران ( شرکت های سهامی )

ممنوع متوقف چیست ؟ وضعیت نماد و دلایل اصلی بسته شدن سهام در بورس تهران

شرکت های بورسی ملزم هستند اطلاعات و صورت های مالی خود را به صورت مرتب و در زمان مقرر منتشر کنند. در صورتی که مدیران شرکتی این الزام را رعایت نکنند سازمان بورس موظف است نماد شرکت مربوطه را متوقف کند و تا زمان ارسال و رفع ابهام توقف آن را ادامه دهد . از طرفی اگر نظر حسابرس و بازرس قانونی در مورد صورتهای مالی شرکت “مردود” اعلام شود نماد شرکت تعلیق و متوقف می شود. البته عملکرد سازمان بورس علی رقم تلاش های صورت گرفته راضی کننده نیست و امیدواریم که قوانین سخت گیرانه تری برای مدیران شرکت ها وضع شود تا شاهد کاهش ابهام اطلاعاتی در بازار سهام باشیم و به سمت بازاری کاراتر حرکت کنیم.

نکته:

ذکر این نکته الزامی است که شفافیت در شرکت های بورسی به مراتب بالاتر از هر نوع شرکت دیگری می باشد و منظور از کلمه ی ابهام در این باره داشتن فاصله از شفافیت ایده آل است.

[gap]

4- نوسانات شدید قیمتی

ممنوع متوقف چیست ؟ وضعیت نماد و دلایل اصلی بسته شدن سهام در بورس تهران

  • توقف به دلیل نوسان 20 درصدی قیمت

  • در صورتی که قیمت پایانی یک سهم طی 5 روز کاری متوالی بیش از 20 درصد نوسان ( مثبت-رشد یا منفی-افت ) داشته باشد. سهم به مدت 60 دقیقه متوقف می شود. در این زمان سهم در وضعیت سفارش گیری قرار دارد و پس از این وقفه ی 60 دقیقه ای معاملات به صورت عادی انجام می شود. طبق آخرین تغییرات قانون بورس، ناشر در این وضعیت اختیار دارد که اطلاعیه ی شفاف سازی نوسان قیمت را منتشر کند. (البته اغلب منتشر نمی کنند) در این اطلاعیه اگر دلیل خاصی که به فعالیت های شرکت مربوط می شود وجود داشته باشد باید شرح داده شود.
    لازم به ذکر است که قانون نوسان 20 درصدی برای شرکت های حاضر در بازار پایه (ب) فرابورس در صورت نوسان 40 درصد اجرا می شود. ( به دلیل دامنه ی نوسان 10 درصدی )
  • توقف به دلیل نوسان 50 درصدی قیمت
  • در صورتی که قیمت پایانی یک سهم طی 15 روز کاری متوالی بیش از 50 درصد نوسان ( مثبت-رشد یا منفی-افت ) داشته باشد. معاملات سهم متوقف می شود. در این وضعیت ناشر (شرکت) باید کنفرانس اطلاع رسانی برگزار کند و به سوالات پرسیده شده پاسخ دهد. برای ایجاد پرسش و در صورت داشتن دسترسی باید این سوالات در سامانه ی تدان ثبت شده و ناشر ملزم به ارائه ی پاسخ می باشد.پس از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماد شرکت حداکثر 2 روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه ی نوسان قیمت بازگشایی می شود.لازم به ذکر است که قانون نوسان 50 درصدی برای شرکت های حاضر در بازار پایه (ب) فرابورس در صورت نوسان 60 درصدی اجرا می شود.

[divide]

بعد از فرایند ممنوع متوقف و پس از افشای اطلاعات با اهمیت بایستی نماد معاملاتی مجددا بازگشایی شود. در این ویدیو با قوانین و تبصره های بسیار مهم بازگشایی نماد معاملاتی آشنا می شوید.

[divide]

52 دیدگاه دربارهٔ «ممنوع متوقف چیست ؟ وضعیت نماد و دلایل اصلی بسته شدن سهام در بورس تهران»

  1. سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون . سوالی برام پیش اومد لطفا جواب بدید .

    قبل از وضعیت ( ممنوع-متوقف ) در صورتی که معامله سهامی در بورس انجام شده باشد وضعیت سهام دار چی میشود؟ پولش و سهمش چی میشه؟؟؟؟

    من یه نمادی را داشتم نگاه میکردم از سال 94 ممنوع و متوقف شده است . و کسی هم اگر سهام دار باشد مسلما تا این مدت نمیتونه صبر کند .

  2. نماد دالبرح دارم الان نزدیک دومآهه بستس وپولام بلوکه چکار کنم کی بازمیشه؟😔

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      کاری نمی تونید کنید تا زمانی که باز بشه . نگران نباشید . اتفاق بدی نمیفته

  3. سلام من قبل از مجمع رفتن پکرمان درخواست خرید داده بودم بعدش رفت مجمع. من خبر از مجمع رفتم نداشتم.
    الان پولم نه تو دارایی کل هستش و نه تو بلوکه شده ، چی میشه نتیجه و کجا پیگیری کنم؟
    ممنون از شما

      1. سلام وقت بخیر من از طریق کارگذاری تجارت اقدام به فروش بخشی از سهامم کردم . الان وضعیت سهام م ممنوع ، متوقف ، اگر کارگذاری رو تغییر بدم وضعیت فعلی سهام تغییر میکنه یا خیر ؟؟؟؟

  4. سلام و عرض خسته نباشید این حالت ممنوع و متوقف برای نماد های سایپا و وتجارت نتایج بدی داره ؟؟یعنی پایین میاد؟؟؟

  5. با سلام سهم توکا ریل را خریدم در پایان بازار وضعیت را ممنوع/معلق ذکر شده .ولی سهم در پرتفوی من موجوده در این حالت چی پیش میاد .ممنونم

  6. سلام وقت بخیر من نماد دالبرح خریدم نزدیک دوماه بسته شده، خبر ندارین کی باز میشه و پولم آزاد میشه، واقعا لازمش دارم، مبتدی بودم نمی دونستم نباید نماد ح را بخرم چکار کنم، درضمن تو این مدت آیاد سودی برای پولم حساب میشه

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      امکان داره برای حراج حق تقدم استفاده نشده بسته شده باشه و در این صورت باید با امور سهام شرکت تماس بگیرید تا مطالبات خودتون رو دریافت کنید

  7. سلام
    وقت بخیر
    اولین بار وقتی بور س شنیدم فقط تو فیلما بود
    اونم فقط تابلو نوسانات قیمت
    یعنی در این حد!
    حالا هم زیاد سر در نمیارم
    ولی از صندوق دارا یکم یا همون etf دو میلیون خرید کردم و الان سه برابر شده !!!

    منتها کلا نمیدونم بفروشم یا نه؟
    هیچ اطلاعاتی ندارم
    بنظرتون ارزشش میره بالاتر یا بفروشم ؟

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      برای خرید و فروش باید حداقل دانش تحلیلی را داشته باشید . چون باید از مفهوم قیمت و ارزش درک خوبی بدست بیاورید . به طور کلی تا اخر سال 99 پیش بینی می شود داراها ( دارا یکم و پالایش 1 ) رشد خوبی داشته باشند

  8. سلام خسته نباشین 🌹
    عضو کارگزاری مفید هستم . سهام چکاپا خریداری کردم مبلغ هم از دارایی کل من کم شده اما نماد توی لیست دارایی های من نیومده
    باید چیکار کنم؟!

  9. سلام ، خسته نباشی
    من سفارش خرید زدم ، بعد از یکساعت نماد ممنوع متوقف شد ، ولی الان سفارش رو لغو نمیکنه که پول برگرده به حساب ، چرا؟

    1. محسن رضایی

      سلام . پس از ممنوع متوقف شدن با کنسل کردن سفارش عملا پول شما بر نمیگرده و باید تا انتهای روز صبر کنید

  10. سلام وقت بخیر.
    در صورت انحلال یک شرکت بورسی، مبلغ سهام خریداری شده توسط سهامداران چه خواهد شد؟
    با تشکر

    1. محسن رضایی

      سلام . بایستی توسط سهامدارن عمده خریداری شود که معمولا نمی شود و پروسه ی بسیار پیچیده ای است

  11. سلام.چندروزه سهام کاوه ممنوع متوقف شده…چیکارکنم؟اطلاعات کافی هم ندارم..ایابازمیشه؟یاروندصعودپیدامیکنه؟حجم بالایی خریدم

  12. سلام آقای رضایی ،چهارشنبه همین هفته نماد دی ممنوع متوقف شده،دلیلش چیه و کی باز میشه

  13. سلام و خسته نباشید مرسی از مطالب مفیدتون… الان من بیشتر از یک ماهه که سهام پتروشیمی خلیج فارس رو برای فروش گذاشتم اما متاسفانه در صف معامله مونده و میگن بسته س… چه باید کرد؟ ممکنه تا کی طول بکشه؟؟

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      هنگامی که سهمی بسته است قابلیت معامله نداره و معمولا مشخص نیست تا چقدر بسته می مونه . چون دلایل بسته شدن تنوع زیادی داره

  14. سلام وقتتون بخیر ببخشید من کل داراییمو نماد خصدرا خریدم وِی الان از ۲۳ برج قبل زده ممنوع متوقف اخه یعنی چی،؟ کلی هم ضرر زده من الان چیکار کنم؟ این خصدرا باز میشه؟ پولم برمیگرده؟

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      باید تا بازگشایی نماد صبر کنید و همه چیز به قیمت هنگام بازگشایی داره و در حال حاضر قابل پیش بینی نیست

  15. سید محمد

    سلام وقت بخیر جناب آقای رضایی خیلی خوب وروشن راهنمایی می نمایید باتشکر موفق باشید یامولا

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      ممنون از لطف شما
      امیدوارم مفید واقع شده باشه

  16. سلام وقت بخیر و خسته نباشید
    من سهام عدالتم در شرکت سرمایه گذاری استان مرکزی (وسمرکز) هست و الان سه ماهه که این نماد ممنوع-متوقف شده! در آگهی آخر بورس تهران هم نوشته این شرکت بدلیل عدم رعایت قوانین بازار بورس تعلیق شده! تکلیف سهام من و سرمایم چی میشه؟!ممنون از پاسخگوییتون

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      جای نگرانی نداره . چند وقت دیگه قابل معامله می شن . در حال تغییراتی هستند تا مشکلاتشون حل بشه و قابل معامله شوند

  17. سلام مجدد جناب رضایی وقتتون بخیر و خسته نباشید
    در خصوص نماد وسمرکز که تعلیق شده و معاملاتش ممنوع-متوقف هست ازتون قبلا راهنمایی گرفتم. پرسش دیگه ای که دارم اینه که آیا در دورانی که نماد تعلیق هست و معاملاتش ممنوع، سهام ما در این شرکت سرمایه گذاری مشمول کاهش و افزایش شاخص بوری میشه یا خیر؟ یعنی ارزشش تغییر میکنه مثل نمادهای عادی؟ ممنون میشم لطف کنید و پاسخ بدید

  18. حسین کریمی

    سلام عالی و تشکر از پاسخگویی شما . بنظرتون بانک دی باز میشه مجدد یا سرمایه مون در اصل نابود شده و دیگه نباید امیدی داشته باشیم؟

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      بله ولی خب متاسفانه موضوعاتی که داره باعث میشه طول بکشه

    1. محسن رضایی

      عدم شفافیت و مشکلات حقوقی معمولا دلیل بسته شدن های طولانی مدت هستند

      کدام سهم مد نظر شماست ؟

  19. سلام. سکه 0011 ممنوع متوقف شده، چکار کنم؟معلوم هست تا کی باز میشه؟من پولم رو نیاز دارم

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر
      اینها حق تقدم تبدیل به سهام هستن که مهلتشون تموم شده و مال قبل هستن
      برای درک بهتر در خصوص حق تقدم های بورسی تحقیق کنید

  20. سلام من سهامخزامیا خریدم الان ۲ هفته اس بسته است شما اطلاع دارید کی باز میشه و سودی که کرده بودیم وضیعیتش چجور میشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا