آیا بورس می تواند در برابر تورم ارزش دارایی ما را حفظ کند ؟

یکی از بزرگترین مشکلات افرادی که در جوامع اقتصادی متورم زندگی می کنند کاهش ارزش دارایی هایشان است . مخصوصا اگر این دارایی را به صورت ارز محلی نگهداری کنند ( نگهداری ریال یا همان پول نقد )

بهترین کار در چنین جوامعی تبدیل ارز محلی نقد (پول یا پس انداز) به کالاهای سرمایه ای نظیر مسکن، طلا و فلزات گران بها، خودرو (در ایران)، ارزهای با ارزش تر نظیر دلار و یورو و پوند و …. است. البته این موضوع خود نیز مشکلاتی را در پی دارد و صرفا افرادی از سونامی تورم در امان خواهند بود که اولا سرمایه ی لازم برای تبدیل به موارد ذکر شده را داشته باشند و دوما توان تحلیل زمان تبدیل دارایی ریالی خود به کالای سرمایه ای را داشته باشند. اما سایر مردمی که فاقد این دو ویژگی هستند در چنین وضعیتی له می شوند و روز به روز فقیرتر می گردند که اثرات مخرب اجتماعی و فرهنگی زیادی در پی خواهد داشت.

از طرفی فرض کنید که ما دارایی خود را به دلار تبدیل کرده ایم . هر میزان افزایش قیمت دلار مستقیم با کاهش قدرت خرید ما ارتباط دارد و عملا شاید به ظاهر ارزش دارایی خود را حفظ کنیم اما در باطن باخته ایم. این را بدانیم که در بازی دلار مردم عادی هرگز برنده نخواهند بود و حتی سودهای آشکاری که فکر میکنیم به دست آورده ایم را نا محسوس و پنهان از دست می دهیم.

با توضیحات بالا، اولا متوجه شدیم که اگر هم بتوانیم سرمایه گذاری کنیم اما عملا برنده نیستیم و از آن بدتر این است که سرمایه گذاری ما ممکن است باعث آسیب دیدن بخش زیادی از مردم ضعیف تر شود که از نظر اخلاقی درست نبوده و می دانیم که در نهایت به بحران های بزرگتری می انجامد.در نظر بگیرید آن جوانانی را که به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی و سایر نیازمندی ها نمی توانند ازدواج کنند و این ناتوانی باعث می شود به چه فسادهایی کشیده شوند ، یا آن سرپرستانی که برای زنده ماندن فرزندان بیمار خود داروی دلاری تهیه می کنند . با افزایش قیمت ارز بسیاری از مردم آسیب جدی می بینند و فقط بخش کمی از مردم می توانند از آن به شرط تحلیل درست بهره ببرند. ( شخصا معتقدم سرمایه گذاری در ارز اگر هم سالم قلمداد شود، کثیف است )

[divide]

به طوری کلی باید بدانیم که افزایش تورم هزینه ی زندگی را افزایش می دهد و اگر دولت ها نتوانند آن را کنترل کنند با توجه به افزایش نارضایتی های مردم امنیت اجتماعی نیز ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد و خطر بروز اغتشاشات سراسری نه تنها مردم عادی را مورد تهدید قرار می دهد، که کل جامعه را به صورت یکپارچه تهدید می کند ، آسیب های جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده و از طرفی محیط را برای سرمایه گذاری خارجی نامناسب نشان می دهد.

[divide]

در چنین وضعیتی چه کنیم که هم خودمان را حفظ کنیم و هم به دیگران آسیب نرسانیم؟

بهترین راه برای سرمایه گذاری در چنین وضعیت هایی سرمایه گذاری در سهام است و با توجه به ویژگی های بسیار مثبت سهام، هیچ کدام از نقاط ضعف سایر بازارهای ذکر شده را ندارد.

یکی از بهترین ویژگی های بازار سهام از نگاه تورمی ، استفاده ی بازار سهام از تورم به عنوان اهرم می باشد. هیچ دوره ی تورمی را نمی توانید پیدا کنید که بازار سهام کمتر از تورم رشد کرده باشد. اگر به طور مثال تورم اخیر ایران که از حدود سال 1396 شروع شده و حدود سال 1398 به تثبیت رسیده است را حدودا 300% در نظر بگیریم بازار سهام توانسته رشدی بیشتر از آن داشته باشد . به طور مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان که یکی از بزرگترین شرکت های بورسی ایران می باشد با ارزشی حدود 60 هزار میلیارد تومان در شهریور ماه 98 که به تنهایی یک بیستم کل بازار بورس را شامل می شود، در این دوسال توانسته حدود 800 درصد بازدهی ایجاد نماید.فولاد مبارکه را می توان یک غول بورسی در نظر گرفت و وقتی فولاد مبارکه توانسته چنین بازدهی ایجاد کند قطعا شرکت های چابک تر توانسته اند بازدهی بیشتری ایجاد نمایند.

فولاد مبارکه اصفهان - بورس یونیورس

از طرف دیگر وقتی شما در بازار سهام سرمایه گذاری می کنید عملا با تامین مالی بنگاه های تولیدی ( تولید علم ، کالا ، خدمت ) به صورت غیر مستقیم در تولید کشور ایفای نقش می کنید و تولید هر کشوری افزایش یابد خود به خود اثرات مخرب تورم کم رنگ تر می شود. در نظر بگیرید که شما کالایی را میخرید که بر اثر تورم 300 درصد افزایش قیمت داشته است . اگر به عنوان یک مصرف کننده چنین موضوعی را در نظر بگیریم یک فاجعه اتفاق افتاده است . حال اگر سهامدار همان شرکتی باشید که محصولش 300 درصد افزایش قیمت داشته و با رشد 500 درصدی ارزش سهام تان مواجه شوید و به نوعی می توان گفت که در این شرایط بازنده نخواهید بود یا اینکه حداقل بخش زیادی از آسیب های تورم را با بهره بردن از رشد ارزش سهام جبران خواهد شد.

یکی از ویژگی های بارز بورس که به آن خاصیت آنتی تورمی می بخشد دارایی های یک شرکت سهامی است . دارایی های شرکت در برابر تورم خاصیت حفظ ارزش دارد ( مانند خودرو و یا املاک من و شما ) و بازار سهام با ساختاری داینامیک سعی می کند ارزش دارایی های یک شرکت را مطابق با تورم بروز کند . پس حتی اگر شرکت سودآور نباشد و عملیاتش چنگی به دل نزند. اما ارزش دارایی هایش می تواند محرکی برای رشد قیمت باشد و این بروز رسانی ارزش خودش را در قالب ارزش دارایی من و شما به عنوان سهامدار نشان می دهد.

در نهایت بایستی خوب بدانیم که دشمن تورم و رکود، رونق تولید است و زمانی چرخ بنگاه های تولید خواهد چرخید که بخش مهمی از مشکلات تامین مالی آنها برطرف شود. از طرف دیگر یکی از بزرگترین مشکلات بنگاه های تولیدی پرداخت هزینه ی مالی نشات گرفته از بهره های بانکی است و بسیاری از تولید کنندگان معتقد هستند که نرخ سنگین بهره های بانکی کمر تولید را شکسته است. ما مردم ایران می توانیم با سرمایه گذاری در بازار سهام علاوه بر شریک شدن در ریسک و بازده بنگاه های اقتصادی به رشد اقتصادی کشورمان نیز کمک کنیم و نیک بدانیم رشد اقتصادی هر کشور برابر است با افزایش رفاه و امید به زندگی مردم آن کشور. برای دریافت کد بورسی می توانید از لینک زیر اقدام کنید و پس از آن به رایگان آموزش ببینید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا