آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

آموزش سایت TSETMC.COM – بخش اول

آموزش سایت TSETMC

در این سری مطالب سعی می کنیم با آموزش سایت TSETMC یکی از مهمترین سایت های بازار بورس ایران به نام سایت TSETMC.COM که اختصارا و اصطلاحا به آن تی اس ای تی ام سی می گوییم را به طور کامل بررسی نماییم.

سایت تی اس ای مربوط به شرکت مدیریت فناوری فناوری بورس تهران یک سایت آماری می باشد که آمار و اطلاعات مربوط به بازار سهام ایران ، بورس ، فرابورس ، بورس کالا ( آتی ) ، بورس انرژی و هر ابزار قابل معامله دیگر را در بورس ایران منتشر می کند و سرمایه گذاران با استفاده از این سایت می توانند اطلاعات بروز قیمت معاملات سهام ، حجم معاملات سهام ، نوع خریدار و فروشنده ، تعداد خریدار و فروشنده و … را رصد نمایند.

معرفی سایت TSETMC

آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سیاین سایت عملا شبیه به همان تابلوی قرمز رنگی است که بسیاری از مردم می شناسند اما بر بستر وب و با اطلاعات بسیار بیشتر . هر فردی که فعالیت در بازار سهام را شروع می کند بایستی با این سایت آشنایی زیادی داشته باشد و اگر با یک نگاه هوشمندانه تر این سایت را رصد کنیم می تواند سیگنالهای معاملاتی فوق العاده پر کاربردی صادر نماید . عملا این سایت که ماهیتی آماری دارد می تواند به سایتی که ماهیت تحلیلی دارد تبدیل شود.برای ورود به این سایت کافیست آدرس WWW.TSETMC.COM را در مروگر تایپ نماییم و به دنیای پر از هیجان و رمز و راز بورس وارد شویم. امیدوارم که در این حوزه آموزش های تکمیلی را بگذرانید تا شما هم به جمع فعالان حرفه ای بازار سهام اضافه شوید و تجربه ی شیرینی از حضور در این بازار بزرگ بدست آورید.

[gap]

 

آموزش سایت TSETMC – آموزش صفحه ی اول

در صفحه ی اول و با کلیک بر روی تب در یک نگاه اطلاعات کلان بازار بورس و فرابورس را به طور یکجا می بینیم.

آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

در بخش اول آموزش سایت TSETMC باکس مربوط به بازار نقدی بورس در یک نگاه را بررسی میکنیم

آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی,شاخص کل

اطلاعاتی که در این بخش به دست می آوریم به شرح زیر است:

وضعیت بازار :

وضعیت بازار به ما نشان می دهد که در این لحظه بازار باز است یا بسته

شاخص کل :

شاخص کل یا همان TEDPIX شاخص بازده نقدی و قیمت در بازار سهام است و به طور کلی میانگین کل بازدهی بازار سهام را نشان می دهد، یعنی این شاخص میانگن کل رشد قیمت ها + میزان سود تقسیمی شرکت ها را نشان می دهد. پس این بخش وضعیت شاخص کل از نظر عددی و میزان تغییرات روزانه را نمایش می دهد . به طور مثال در این تصویر شاخص کل به عدد 313049 واحد رسیده است و عدد قرمز رنگ درون پرانتز نشان دهنده ی این است که شاخص نسبت به روز معاملاتی قبل 1420.77 واحد افت داشته است .

شاخصی که در اخبار می گویند

در نظر داشته باشید که شاخص کل همان شاخصی است که عمدتا در رسانه ها و به هنگام اخبار اقتصادی از آن نام می برند . این شاخص برای شرکت هایی که بزرگتر هستند وزن تاثیر بیشتری ( مانند ضریب ) در نظر می گیرد و طبیعتا شرکت هایی مثل فولاد مبارکه اصفهان ، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، فولاد خوزستان ، فولاد خراسان ، مخابرات ایران ، شرکت ارتباطات سیار ایران ( همراه ) در آن تاثیر بیشتری می گذارند و شرکت های کوچکی مثل تولید کاشی تکسرام ، لبنیات کالبر ، سیمان خاش و سرامیک های صنعتی اردکان در آن تاثیر زیادی ندارند.

شاخص کل ( هم وزن ) :

بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که شاخص کل به عنوان نماگر کلان بازار سرمایه به درستی اطلاعات تغییرات قیمتی کلان بازار را نشان نمی دهد و معتقد بودند با توجه به اینکه شاخص کل وزن تاثیر زیادی برای شرکت های بزرگتر در نظر می گیرد عملا تاثیر شرکت های کوچک تر دیده نمی شود و همین موضوع باعث می شد که در بسیاری از مواقع سرمایه گذاران دچار اشتباه و تضاد شوند. به همین دلیل شاخص کل هم وزن به وجود آمد و همانطور که از نامش پیداست وزن تاثیر همه ی شرکت ها را برابر در نظر می گیرد.پس از ایجاد این شاخص بسیاری از فعالان بازار دریافتند که عملکرد بهتری دارد و کلان بازار سهام را بهتر نمایش می دهدپس از این مرحله شاخص کل، اصطلاحا شاخص سهم های بزرگ لقب گرفت و شاخص کل هم وزن نیز شاخص سهم های کوچک

ارزش بازار بورس :

این بخش ارزش ریالی بازار بورس ایران ( فقط بورس ) نشان می دهد و در این تصویر ارزش بازار بورس ایران یک بیلیون و صد و چهل و چهار هزار میلیارد تومان می باشد . برای اینکه بتوانید واحد اعداد را بهتر درک کنید توصیه می کنم این مطلب از وبسایت جامع ویکی پدیا را مطالعه بفرمایید.

اطلاعات قیمت بازار بورس :

این بخش به ما می گوید که اطلاعات قیمت مربوط به چه تاریخ و زمانی است. ( مفهوم بروز بودن اطلاعات را می رساند )

تعداد معاملات بازار بورس :

این بخش نشان دهنده ی این است که چه تعداد معامله در سهم های بورسی بازار بورس انجام شده است. در این تصویر یک میلیون و دویست و شصت و دو هزار معامله انجام شده است.

ارزش معاملات بازار بورس :

این بخش ارزش ریالی معاملات بازار سهام ( فقط سهام ) را نشان می دهد که در این تصویر معادل هفده هزار و نهصد و بیست و یک میلیارد ریال می باشد معادل هزار و هفتصد و نود و دو میلیارد تومان.

حجم معاملات بازار بورس :

این بخش نشان دهنده ی تعداد سهام معامله شده در سهم های بورسی بازار بورس است. در این روز چهار میلیارد و شصت و هفت میلیون برگه سهم مورد معامله قرار گرفته است.

آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی,شاخص کل

بخش بعدی آموزش سایت TSETMC وضعیت کلان شاخص های بازار را نمایش می دهد. در ادامه این بخش را نیز به صورت کامل توضیح می دهیم.

شاخص کل :

بخش قبل توضیح داده شد

شاخص قیمت ( وزنی – ارزشی ) :

در این شاخص ارزش شرکت ها مبنای وزن دهی ( وزن تاثیر ) می باشد و شرکت هایی با ارزش بیشتر تاثیر بیشتری روی این شاخص می گذارند.

شاخص کل ( هم وزن ) :

بخش قبل توضیح داده شد

شاخص قیمت هم وزن :

این شاخص نیز میانگین کلی قیمت ها را نشان می دهد اما دیگر سود نقدی را در محاسبه ی بازدهی لحاظ نمی کند.

شاخص شناور آزاد :

در این شاخص فقط آن میزان سهامی که شناور است مبنای محاسبه قرار گرفته است. محاسبه ی این شاخص مانند محاسبه ی شاخص کل است با این تفاوت که در وزن دهی سهم های موجود در شاخص، به جای محاسبه ی کل سهم های منتشر شده ی سهم ها، تنها از سهام شناور آزاد شرکت ها استفاده می شود و هدف از انجام چنین محاسباتی و ایجاد چنین شاخصی پیگیری رفتار بخشی از بازار که قدرت نقد شوندگی بازار محسوب می شوند است. به عبارتی دیگر می خواهیم بدانیم که سهامی که در دست مردم ( حقیقی ها و حقوقی های خرد ) است چه رفتاری دارد و میزان بازدهی اش چقدر است؟ .

شاخص بازار اول و دوم :

بورس تهران بر اساس مولفه هایی شرکت ها را به دو دسته ی بازار اول و دوم تقسیم می کند . شرکت هایی که شرایط بهتری دارند ( ساختار سرمایه ، ارزش سرمایه ، شفافیت و … ) را در بازار اول و سایر شرکت ها را در بازار دوم طبقه بندی می کند. این شاخص ها عملا وضعیت تفکیکی بازارهای اول و دوم را نمایش می دهند.

نکته : اگر روی عنوان شاخص های منتخب کلیک کنید دسترسی و جزئیات بیشتری نمایان می شود.
در این بخش میتوانیم هر صنعت را به تفکیک ببینیم .
حتی با کلیک بر روی هر صنعت نیز به صفحه ی اختصاصی شاخص آن صنعت هدایت می شویم.

شاخص صنایع,آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

 

  • پس از کلیک بر روی هر شاخص به صفحه ی اختصاصی آن شاخص هدایت می شویم
  • در بخش اول نمودار آخرین روز معاملاتی و نمودار کل شاخص را مشاهده می کنیم
  • بخش دوم نشان دهنده ی سهم های موجود در شاخص است
  • بخش سوم هم سابقه ی شاخص را نشان می دهد

 

آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

 

تاصیر در شاخص,آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

آموزش سایت TSETMC :

بخش بعدی میزان تاثیر هر سهم در شاخص را نشان می دهد.

دقیقا مطابق با توضیحات داده شده هر سهم با توجه به بزرگی میزان سرمایه تاثیر بیشتری روی شاخص دارد .

در این بخش هم با کلیک بر روی عنوان تاثیر در شاخص به اطلاعات جزئی تری دست می یابیم.

عددهایی که رنگشان سبز است تاثیری مثبت و عددهایی که رنگشان قرمز است تاثیری منفی بر شاخص داشته اند.

نهایتا آن عددی را که به عنوان تغییرات شاخص کل می بینیم جمع جبری میزان تاثیر همه ی شرکت هاست.

اگر اعداد را مقایسه کنید خوب متوجه می شوید که عملا شرکت های کوچکتر عملا تاثیری در شاخص کل ندارند. 

[gap]

نمادهای پر بیننده :

یکی از نکات مهم در آموزش سایت TSETMC دانستن این موضوع است که هر سهم در بورس ایران یک صفحه ی اختصاصی دارد که به آن اصطلاحا تابلوی معاملاتی می گوییم.

در این بخش نمادهایی که بیشترین بازدید روزانه را داشته اند به ترتیب بیشترین بازید نمایش داده می شوند.

طبیعتا شرکت های بزرگی مثل بانک ملت ، سایپا ، ایران خودرو و …. باید پر بازدید باشند.

شناخت ماهیت تحلیل سایت TSETMC

همانطور که گفتیم سایت تی اس ای یک سایت آماری است اما اگر هوشمندانه تر آن را ببینیم می تواند ماهیت تحلیلی پیدا کند. به طور مثال همین فاکتور بازدید صفحه ی اختصاصی هر سهم می تواند به یک ابزار تحلیلی برای انتخاب سهام مناسب بررسی تبدیل شود.

اگر در این بخش سهمی کوچک مانند آنهایی که در بخش توضیح شاخص کل مثال زدیم حضور داشت و این برتری با تکرار در روزهای مختلف معاملاتی همراه شد، می توان نتیجه گرفت که به زودی خبرهایی در آن سهم به وجود می آید و ممکن است باعث رشد یا افت آن شود. به عبارتی بازار ( اهالی بازار سرمایه ) یا شایعه ای پیرامون آن سهم شنیده اند و یا خبرهای موثقی دارند که بیشتر پیگیر آن هستند ؛در حالت عادی آن سهم کوچک نباید در لیست پر بازدیدترین ها باشد. ولی وقتی چنین اتفاقی می افتد یعنی اینکه احتمالا خبر هایی مثبت یا منفی پیرامون آن سهم وجود دارد و ما باید آن سهم را بیشتر بررسی کنیم . توجه داشته باشید که حضور سهم کوچک در این لیست سیگنال خرید یا فروش نیست بلکه صرفا می تواند سیگنال بررسی سهم باشد.

نمادهای پر بیننده چیست ؟,آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

 

نهایتا بخش بعدی این صفحه هم اطلاعات فرابورس را نشان می دهد.

توضیحات آن دقیقا مانند توضیحات بخش بورسی است.

اطلاعات معاملات فرابورس,آموزش سایت TSETMC , آموزش سایت تی اس ای تی ام سی

 

از طریق لینک های زیر می توانید به سایر گام های آموزشی آموزش سایت TSETMC دسترسی داشته باشید

آموزش سایت TSETMC – گام اول

آموزش سایت TSETMC – گام دوم

آموزش سایت TSETMC – گام سوم

آموزش سایت TSETMC – گام چهارم

آموزش سایت TSETMC – گام پنجم

.

.

.

 

 

 

17 دیدگاه دربارهٔ «آموزش سایت TSETMC.COM – بخش اول»

  1. حسین زراعتی

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد رضایی که جهت ارتقای آموزش تلاش فراوانی میکنند.
    سپاس

    1. محسن رضایی

      سلام
      ممنونم از لطف و محبت شما
      انشاالله که در مسیر آموزش و تحلیل همیشه موفق باشید. هر روز بهتر از دیروز

  2. سلام من خیلی وقته ثبت نام کردهام و۲۸ شهریور به دفتر پیش خوان مراجعه وفرمها را امضا کردها وکد بورسی برایم ارسال نشده راهنمایی بفرمایید ممنون

    1. محسن رضایی

      لطفا در مواردی که از طریق دفتر پیشخوان اقدام می فرمائید حتما با این شماره هم تماس بگیرید تا همکاران سریعتر پیگیری های لازم را انجام دهند . 02182154000 داخلی 2

      1. سلام تماس گرفتم میگه برو دفتر پیشخوان هویتت ثبت کنند مراجعه کردم میگند ثبت شده من کد ورود به بورس میخواهم

          1. علی ابراهیمی از شهرستان میناب هرمزگان ۵۸۶۹۷۲۰۰۹۵

  3. سلام استاد
    وقت شما بخیر
    این گامهایی که انتهای پیام هست وقتی روش کلیک
    میکنم تا گام دوم اجرا میشه بقیش باز نمیکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. محسن رضایی

      سلام . منظور شما اینه که نمایش سایت مشکل داره یا نرم افزار خودتون ؟

    1. محسن رضایی

      سلام . هنوز تکمیل نشدن . به محض تکمیل قرار داده خواهند شد

  4. محمد صمدیان بناب

    سلام استاد رضایی بنده از کلاسها ومطالب درسی تان خیلی استفاده کردم از زحمات جنابعالی تشکر میکنم و یک سوال دارم آیا تمام سهامی که افزایش سرمایه می دهند قبل از افزایش سرمایه سهم بخریم خوب است یا ضرر میکنیم ممنون از لطفتان

    1. محسن رضایی

      خواهش میکنم جناب صمدیان . نظر لطف شماست

      بستگی به نوع و محل افزایش سرمایه دارد . از طرفی مهم است که این افزایش سرمایه عملیات شرکت را بهبود می بخشد یا نه . اگر منجر به بهبود عملیات شرکت شود بله . هم قبل و هم بعد رشد می کند

      اما عمدتا برای سهم هایی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارند ، قبل از افزایش سرمایه رشد اتفاق می افتد

  5. رضا رستمی

    ممنون زحمات اگر کاری بشه که بتونیم با گوشی تصاویر سایت اعداد و رقمها رو میزارین بتوتیم زون یا بزرگش کنیم خیلی خوبه تشکر

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر . بله حتما . در موضوعات بعدی حتما این نکته رو در نظر میگیرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا