آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM بخش دوم

در گام دوم آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC قصد داریم تب های دیگر صفحه ی اول سایت را معرفی کنیم و پس از این مرحله سعی میکنیم تا روش های تابلو خوانی و استخراج سیگنالهای تحلیلی و معاملاتی را نیز شرح دهیم. برای دیدن تب دوم بایستی روی تب سبز رنگ ” بورس اوراق بهادار تهران ” کلیک کنیم.

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

تب اول : در یک نگاه

در این صفحه بازار نقدی بورس در یک نگاه و نماد های پر بیننده را در گام اول توضیح داده ایم.

باکس پیامهای ناظر بازار کلیه ی پیام های ناظر بازار را که در خصوص هر سهم منتشر می شود را به صورت یکپارچه و جامع نمایش می دهد. با کلیک بر روی پیامهای ناظر بازار پنجره ی مربوط به آن باز می شود و می توانیم جزئیات بیشتری را ببینیم.

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

[divide]

تب دوم : شاخص ها

در این قسمت ها نمودار روزانه و بلند مدت شاخص را مشاهده میکنیم. شاخص های منتخب و تاثیر در شاخص در مطلب گام اول توضیح داده شده است

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

[divide]

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COMدر بخش برترین گروه های صنعت ، آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COMصنایعی که بیشترین ارزش معاملات را داشته اند در صدر جدول قرار دارند و به ما نشان می دهند که چه صنایعی در این بیشتر مورد توجه و معامله بوده اند. با بررسی دائمی این صفحه به راحتی می توان متوجه شد که جریان نقدینگی به سمت کدام صنایع در حرکت است و با توجه به اینکه در بازار ایران سهم های یک گروه صنعت عمدتا همزمان حرکت می کنند ( رشد یا افت – حرکت گله ای )، بررسی این بخش می تواند به ما کمک کند که از فرصت های جریان نقدینگی بیشترین استفاده را ببریم.پس یک سهامدار هوشمند بایستی تغییرات این بخش را رصد نماید .مانند سایر باکس های توضیح داده شده اگر روی عنوان برترین گروه های صنعت کلیک کنیم به توضیحات و آمار بیشتری دسترسی خواهیم داشت.

[divide]

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

ارزش بازار بورس

هم یکی از مهمترین بخش های این قسمت می باشد و از این قسمت به تاریخچه ی دقیق ارزش بازار بورس دسترسی داریم. با بررسی این قسمت و حتی رسم نمودار های آن در نرم افزارهایی مثل اکسل و … می توانیم درک بهتری از حرکت کلان بازار داشته باشیم.
نکته ی طلایی: می توانیم با محاسبه ی ارزش دلاری بازار سهام ( ارزش ریالی تقسیم بر نرخ دلار ) بفهمیم که چه رابطه ی بین ارزش دلاری و ریالی بازار وجود دارد. به بیان ساده تر در دوره های تورمی ارزش فعلی بازار ( دلاری ) تمایل دارد به ارزش قبلی بازار ( دلاری ) یا دوره ی تورمی قبل میل نموده و سطح قیمت ها را متناسب با میزان تورم همتراز نماید.

[divide]

باکس شاخص های صنعت نشان دهنده ی وضعیت کلی میزان نوسانات هر صنعت بر اساس تعداد شرکت محاسبه شده می باشد. به طور کلی می توان وضعیت کلان مثبت یا منفی بودن هر صنعت را از این شاخص استخراج کرد.

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

[divide]

تب سوم : قیمت ها

در تب قیمت ها به باکسهای متعددی دسترسی داریم که گزارشی از وضعیت ” ترین ” های بازار است.

بیشترین افزایش قیمت: این باکس نشان دهنده ی سهم هایی است که بیشترین نوسان مثبت را داشته اند.

بیشترین کاهش قیمت: این باکس نشان دهنده ی سهم هایی است که بیشترین نوسان منفی را داشته اند.

افزایش آخرین قیمت به پایانی: این باکس نشان دهنده ی سهم هایی است که بیشترین افزایشِ، آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی را داشته اند . به عبارتی درصد تغییرات آخرین معامله بیشترین فاصله را با درصد قیمت پایانی دارد. (مثبت)

کاهش آخرین قیمت به پایانی: این باکس نشان دهنده ی سهم هایی است که بیشترین کاهشِ، آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی را داشته اند. به عبارتی درصد تغییرات آخرین معامله بیشترین فاصله را با درصد قیمت پایانی دارد. (منفی)

حق تقدم :

این باکس نشان دهنده ی حق تقدم هایی است که مورد معامله قرار می گیرند.معاملات حق تقدم یکی از پیچیده ترین روش های معامله در بورس است و یک تازه وارد بازار سهام باید به این نکته توجه داشته باشد که معامله در این ابزار می تواند بسیار پر ریسک باشد و بهتر است پس از آموزشه ای بیشتر و شناخت قوانین و محدودیت های معاملاتی این ابزار اقدام به معامله در حق تقدم ها نماید.

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

 

تب چهارم : عرضه و تقاضا

در تب عرضه و تقاضا برترین سفارش های خرید و برترین سفارش های فروش را مشاهده میکنیم. این لیست بر اساس بیشترین ارزش سفارشات مرتب شده است و نشان دهنده ی ترین های بازار از منظر ارزش است.

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

 

تب پنجم : ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی

در این بخش اطلاعات مربوط به معاملات همه ی ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی ، بازار آتی و … نمایش داده می شود.

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

 

تب ششم: ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی

این تب از شش قسمت تشکیل شده است و به بررسی آنها می پردازیم

تعدیل قیمت : در این باکس آخرین سهم هایی که قیمت آنها تعدیل شده است را نشان می دهد. پس از افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی قیمت سهم ها بایستی تعدیل شود. بلافاصله پس از تعدیل نماد سهم در این جدول درج می شود. این بخش همچنین شامل تاریخ اعمال تعدیل قیمت سهام ، قیمت سهام قبل از تعدیل و قیمت سهام پس از تعدیل است.

افزایش سرمایه : دقیقا مشابه بخش تعدیل قیمت هر سهمی هم که افزایش سرمایه دهد بایستی در باکس افزایش سرمایه درج شود و به ترتیب تاریخ افزایش سرمایه ، تعداد سهام قبلی و تعداد سهام جدید اطلاعات نمایش داده می شود.

افزایش ارزش بازار : در این باکس سهم هایی که بیشترین تغییرات را در میزان ارزش بازاری داشته اند نمایش داده می شوند. پس این لیست بر اساس بیشترین تغییرات مرتب شده است.

کاهش ارزش بازار : بالعکس بخش بیشترین ارزش بازار، در این بخش سهم هایی که بیشترین کاهش ارزش بازار را داشته اند نمایش داده می شوند.

 

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM

 

از طریق لینک های زیر می توانید به سایر گام های آموزشی دسترسی داشته باشید

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC – گام اول

آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC – گام دوم

آموزش سایت TSETMC – گام سوم

آموزش سایت TSETMC – گام چهارم

آموزش سایت TSETMC – گام پنجم

 

15 دیدگاه دربارهٔ «آموزش سایت تی اس ای تی ام سی TSETMC.COM»

  1. سلام چند روزی است که وارد معا ملات بورس شده ام ولی کد بورسی برایم نیو مده خواهشمند راهنمایی فرمایید کد ملی ۵۸۶۹۷۲۰۰۹۵

    1. محسن رضایی

      سلام . در حال حاضر به شدت شلوغ هستم اما به محض ایجاد زمان اضافه مطالب را تکمیل میکنم

  2. سلام استاد خسته نباشید من هم تابلوخوانی و هم تکنیکال مقدماتی و پیشرفته رو گذروندم وقتی به برآیند معاملات خودم نگاه مینم میبینم یک چیزی هم اضافه دادم (ضرر شده) واقعا همه راه رو درست میرم چرا این اتفاق میافته ممنون راهنمایی کنید

  3. محمد پرجمی

    سلام وقتتون بخیر …
    ممنونم بابت مطالب مفیدتونفقط یه سوال داشتم ، اینکه بخشهای 1 و 2 رو تونستم مطالعه کنم
    ولی چرا بخشهای 3 و 4 و 5 لینکی برای باز شدن ندارن!!!؟

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت شما بخیر
      هنوز فرصت نکردم اون بخش ها رو ایجاد کنم انشاالله بزودی ایجاد خواهند شد

  4. سلام و ممنون بابت آموزشهای بساز خوبتون
    گام های سوم به بعد رو کی اماده میکنید؟

    1. محسن رضایی

      سلام . وقت بخیر . ممنون از حسن نظر شما
      به زودی به صورت ویدیویی و کامل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا