عرضه اولیه چیست ؟ خرید عرضه اولیه سهام در بورس

عرضه اولیه چیست ؟ خرید عرضه اولیه سهام در بورس

عرضه اولیه چیست ؟ چگونه می توانم عرضه اولیه بخرم ؟ آیا سهام اولیه بورس پر سود است ؟ به احتمال زیاد تا به حال و در طول زندگی تان بارها و بارها اخباری از بازار سهام به گوشتان رسیده است . اخبار سراسری و اقتصادی ، اقوام ، دوستان و … ممکن است بارها در مورد بورس و سهام با شما صحبت کرده باشند اما شما توجهی به صحبتها و اطلاعات مربوط به بورس نداشته اید و شاید فکر میکنید که برای ورود به بورس دانش بسیار زیادی مورد نیاز است غافل از اینکه فعالیت در بورس انقدر متنوع است که برای همه ی افراد جامعه فرصت فعالیت ایجاد می کند . حتی افرادی که سواد چندانی ندارند . یکی از ناب ترین فرصت های سرمایه گذاری در بورس خرید عرضه اولیه سهام است .

عرضه اولیه چیست ؟

عرضه اولیه سهام که به اختصار IPO ( Initial Public Offerings ) گفته می شود ، عبارتست از اولین باری که سهام یک شرکت خصوصی (سهامی خاص ) به عموم مردم فروخته می شود و طی این فرایند به شرکت عمومی یا سهامی عام تبدیل می شود .

عرضه اولیه چیست ؟عرضه اولیه بخریم و موفق شویم

عرضه ی اولیه سهام برای شرکت هایی اتفاق می افتد که شرایط پذیرش اولیه در بورس ایران را دارا می باشند . برای ایجاد مشارکت مردم در اقتصاد برای هر شخصی که کد بورسی دارد این فرصت در نظر گرفته می شود تا با شرکت در چنین فرایندی و خرید آسان سهام مالک بخش کوچکی از شرکت شود و از سود های آتی آن بهره مند شود.

عرضه ی اولیه ی سهام به این معنی نیست که این سهام، شرکت تازه تاسیسی است بلکه به این معنی است که به تازگی قرار است سهام آن توسط عموم مردم خرید و فروش شود . خیلی از این شرکت ها ممکن است شرکت دولتی باشند که سالهای زیادی سابقه داشته اند ولی در بورس نبوده اند .نهایتا این فرصت فقط برای کسانی وجود دارد که کد بورسی دارند .

در صورتی که کد بورسی ندارید میتوانید از این طریق کد بورسی خود را به راحتی و کاملا رایگان دریافت کنید .

 

سود عرضه اولیه چقدر است ؟

عرضه های اولیه در سالهای گذشته سود خوبی را نصیب سهامدارانشان کرده است و جذاب تر از این اتفاق این است که برای خرید و فروش این سهم های تازه وارد نیازی به دانش زیاد در حوزه ی تحلیل سهام و ارزش گذاری آنها ندارید.

این روش یکی از جذاب ترین فرصت های خرید سهام شرکت های بورسی و کسب سود کوتاه مدت است که برای کسب این سود نیاز به دانش پیچیده ی اقتصاد و ارزشیابی سهام ندارید . کافی است کد بورسی داشته باشید و به هنگام انتشار اطلاعیه ی سهام جدید درخواست خرید خود را از طریق سامانه ی آنلاین مربوط به خودتان ثبت نمایید . معمولا کمترین سود انتظاری از سهم های عرضه اولیه بین 20 الی 30 درصد در مدت زمان کمتر از یک ماه است و فرصت بی نظیری است برای هر فردی که تمایل دارد وارد بازار سرمایه شود . این سود گاها تا 200 و 300 درصد هم اتفاق افتاده است

[divide]

خرید عرضه اولیه

قبل از خواندن ادامه ی مطلب توصیه می کنیم که آموزش ثبت سفارش عرضه ی اولیه به صورت آفلاین در کارگزاری آگاه – نسخه ی دسکتاپ را مطالعه مشاهده نمایید.

در این ویدیو این نکات را می آموزید :

  1. چگونه عرضه ی اولیه را چند روز زودتر از عرضه ی آن سفارش گذاری کنیم ؟
  2. سفارش گذاری آفلاین عرضه اولیه
  3. نکات مهم در سفارش گذاری عرضه ی اولیه چیست

[divide]

 

بازدهی عرضه اولیه

یکی از سوالات افرادی که با بازار سهام آشنا نیستند این است .

سهمی که برای اولین بار عرضه شده چقدر سود میدهد که در جدول زیر به محاسبه سود آنها می پردازیم . نکته ی مهم در مورد عرضه ی اولیه به روش ثبت سفارش این است که به طور قطعی به شما سهمیه تعلق میگیرد و موفق می شوید سهام بخرید . در گذشته قانون و روش سفارش گذاری آن متفاوت بود و عده ی کمی می توانستند عرضه اولیه بخرند در حالی که در دوره ی فعلی هر کس تقاضا داشته باشد قطعا موفق میشود خرید خود را انجام دهد.

سود محاسبه شده در جدول زیر به دو صورت زمان عرضه ی صف و سود نهایی ( ماکزیمم قیمتی که سهم رشد کرده است ) محاسبه شده است که در دوره های آموزشی به طور کامل و رایگان این ساختار را توضیح می دهم .

نکات و ترفند های مهم عرضه اولیه چست ؟

نکته : تمامی سود ها بر اساس سهمیه ی تعلق گرفته به هر کد معاملاتی (شخص) محاسبه شده است و به عبارتی کمترین سود ممکن را محاسبه کرده ایم . افراد بازار قطعا بیشتر از این مقدار سود بدست آورده اند .

ترفند 1 : شما میتوانید بعد از روز اول عرضه در روزهای بعد هم راس ساعت 8:30 دقیقه درخواست خرید بدهید تا تعداد سهام خود را افزایش دهید و سهم بیشتری بخرید

ترفند 2 : هر شخص با کد معاملاتی فقط یکبار می تواند در روز اول عرضه اولیه درخواست خرید دهد . اما شما می توانید برای اعضای خانواده خود عرضه اولیه بخرید . حتی فرزندان تازه متولد شده ی تان . بنابراین میتواند بیشترین سود ممکن را از این فرصت بی نظیر بدست بیاورید . یکی از دوستان با کد ده نفر از اقوام عرضه ی اولیه می خرید و در سال 97 در عین ناباوری بدون هیچ ریسکی توانست حدود 40 میلیون تومان سود بدست بیاورد .

 

درج جدول بازدهی ها

مهمترین نکات خرید عرضه اولیه چست ؟

توضیح ستون های جدول سهم هایی که در سال 97 عرضه اولیه شدند

اطلاعات کلی نماد

نماد : نام نماد شرکتی که عرضه شده است

تاریخ عرضه : تاریخی که سهم در ان روز برای اولین بار وارد بورس شده و عرضه شده است

سهمیه هر نفر : حداکثر سهمیه هر کد معاملاتی که میتوانسته در عرضه بخرد

تعداد سهام تعلق گرفته : تعداد سهامی که به هر شخص تعلق گرفته . باید توجه داشته باشید که سهمیه هر کد عددی تخمینی است و اگر مشارکت افرادی که میخواهند سهام بخرند بیشتر از تعداد تخمینی باشد به هر کد کمتر سهم می رسد . پس همیشه تعداد سهام تعلق گرفته کمتر از سهمیه است . البته درست است که سهم کمتری به هر کد معاملاتی می رسد اما بسیار خبر خوشحال کننده ای است . چرا که میزان مشارکت بالا یعنی تداوم رشد قیمت سهم در آینده .

بررسی بازدهی

قیمت خرید : قیمتی که شما در روز عرضه سهم را خریده اید

ارزش خرید : ارزش خرید سهم به تومان

قیمت فروش : قیمت فروش سهم زمانی که صف خرید اصطلاحا عرضه شده است . برای افرادی که هیچ اطلاعاتی از بورس و تحلیل ارزشمندی قیمت سهام ندارند این قانون میتواند کارا باشد و به هنگام عرضه نهایی صف خرید بعد از رشد پیوسته اولیه ، سهام خود را بفروشند .

قیمت نهایی رشد : قیمتی که سهم در آنجا رشد خود را تمام کرده و قطعا قیمتی بالاتر از قیمت فروش خواهد بود . افرادی که تا حدودی می توانند تحلیل کنند معمولا در این قیمت سهام خود را می فروشند

بازدهی زمان عرضه صف خرید : بازدهی خالص شما هنگام فروش سهمتان بر اساس عرضه صف خرید سهم

بازدهی نهایی : بازدهی نهایی سهم و فروش در بالاترین قیمتی که اتفاق افتاده

بازدهی % تا زمان عرضه صف خرید : بازدهی خالص شما تا زمان عرضه صف خرید را بر مبنای درصد نمایش می دهد

بازدهی کل : بازدهی خالص و نهایی شما را بر مبنای درصد نمایش می دهد

اگر همه را می خریدم چقدر سود می کردم ؟

در نهایت اگر کسی همه ی سهم های عرضه اولیه ی سال 97 را می خرید در مجموع می توانست بدون هیچ زحمتی و با صرف زمانی بسیار کم (در حدود 24 ساعت ) در مجموع یکسال ، 3.800.000 تومان سود خالص بدست بیاورد ( کمترین مقدار ) . در حالت دوم و فروش در قیمت های بالاتر که به کمی توان تحلیلی نیاز داشت میتوانست حدود 8.000.000 تومان سود خالص بدست آورد

یک مثال برای درک بهتر بازدهی احتمالی عرضه اولیه :

پتروشیمی پارس با نماد پارس در تاریخ 1397/04/20 عرضه شد .
سهمیه هر کد 4000 هزار سهم در نظر گرفته شده بود اما با توجه به مشارکت عالی کدهای معاملاتی ( مردم ) برای خرید این عرضه ی اولیه 1898 عدد سهم به هر کد رسید .

قیمت این سهم 2400 تومان به ازای هر سهم بود و هر شخص برای خرید این عرضه باید مبلغ 4.555.200 تومان می پرداخت ( البته اگر کسی کمتر پول داشته باشد هم میتواند در خرید سهام شرکت کند و مثلا به جای درخواست خرید 4000 سهم درخواست خرید 1000 سهم را به کارگزار خود بدهد ).
این سهم در مدت بسیار کوتاهی رشد خوبی داشت و توانست بازدهی شیرینی برای سهامدارانش ایجاد نماید . در نهایت هر کد معاملاتی که سهم پارس را خریده بود در کمترین میزان حدودا مبلغ 2.300.000 تومان و در بیشترین مقدار 3.800.000 تومان سود کسب کرد . البته این محاسبات فقط در قیمت لحاظ شده و سودهایی که شرکت ها تقسیم کرده اند در محاسبات لحاظ نشده است .

مثلا به هر کدام از سودهای محاسبه شده سهم پارس باید مبلغی بیش از 400.000 تومان به عنوان سود تقسیمی که پتروشیمی پارس به سهامداران خود داده بود هم در نظر گرفته شود .

 

نمودار سهم پارس را مشاهده می فرمایید

 

 

مزایای خرید سهام عرضه اولیه چیست ؟

  • فرصت تجربه ی سرمایه گذاری پر سود بدون داشتن دانش سرمایه گذاری
  • توجه همه ی سرمایه گذاران بازار به سهام تازه وارد و جذب نقدینگی
  • ریسک بسیار پایین سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران
  • سود زیاد در مدت زمان کم
  • احتمال رشد بسیار زیاد

عرضه اولیه چیست ؟ به طور خلاصه هر شرکتی که قرار است وارد بورس شود در قالب عرضه اولیه به بازار بورس عرضه می شود تا همه ی مردم به صورت برابر بتوانند سهام شرکت را خریداری کنند.

برای آموزش خرید عرضه به صورت ویدیویی و یا آشنایی بیشتر با سهم هایی که برای اولین بار عرضه می شوند توصیه می کنم این مطالب را مطالعه بفرمایید.

آشنایی با قوانین ، تبصره های عرضه اولیه سهام و توضیح کامل آن

خرید عرضه اولیه, آموزش روش خواندن عرضه اطلاعیه ی خرید اولیه سهام

 

برای دریافت کد بورسی و خرید سهام عرضه ی اولیه می توانید از این طریق اقدام کنید

 

در کلاس های آموزشی توضیح میدهم که چگونه با کمترین دانش میتوانیم بازدهی بسیار بیشتر از بانک بدست آوریم. جهت ثبت نام رایگان کلاسهای آموزشی بورس می توانید اینجا را ببینید.

.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا