بورس چیست و چرا بورس ایران برای سرمایه گذاری مناسب است؟

بورس چیست و چرا بورس ایران برای سرمایه گذاری مناسب است؟

بورس چیست و چرا بورس ایران را برای سرمایه گذاری انتخاب کنم ؟! یکی از سخت ترین انتخاب های یک سرمایه گذار انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری است و هر شخص سوالات زیادی در این باره دارد و باید قبل از شروع فرایند سرمایه گذاری به این سوالات پاسخی شفاف بدهد . در صورتی که در این مرحله به خوبی عملا نکنیم قطعا در هر بازاری که سرمایه گذاری کنیم به موفقیت های چشمگیری نخواهیم رسید. از منظر رفتار حرفه ای هر شخصی که میخواهد در هر بازار سرمایه گذاری کند ابتدا باید چند ویژگی اساسی مربوط به بازار مورد نظر را بررسی نموده و سپس با بررسی و تفکر در مورد ویژگی های شخصیتی خود بفهمد که آیا مناسب فعالیت در آن بازار هست یا نه ؟

دلار و ارزصنعت دارویی در بورس ایرانصنعت خودروسازی در بورس ایران

صنعت بانک در بورس ایرانصنعت استخراج معادن در بورس ایرانطلا در بورس

صنایع بورس ایرانبورس چیست,صنعت کشتیرانی و حمل و نقل در بورس ایرانبورس چیست ؟ صنعت زراعت در بورس

بورس چیست و چرا باید در بورس ایران سرمایه گذاری کنیم

بازارهای زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد و هر شخص با توجه به میزان دانش و مهارت خود می تواند در مستعد ترین بازار مناسب خود سرمایه گذاری کند

هر بستر سرمایه گذاری مزایا و معایب خودش را دارد اما این چند نکته برای انتخاب بستر ( بازار ) مناسب سرمایه گذاری بسیار کلیدی هستند.


در ادامه و برای پاسخ به سوال بورس چیست به معرفی فاکتورهای مهم و توضیح آنها می پردازیم

قدرت نقد شوندگی دارایی

نقد شوندگی فاکتوری بسیار کلیدی برای انتخاب بازار مناسب سرمایه گذاری است . اگر بازاری که در آن سرمایه گذاری می کنیم قدرت نقدشوندگی پایینی داشته باشد ( مانند بازار مسکن ) ممکن است در مواقع ضروری و یا استفاده از سایر فرصت های سرمایه گذاری ، دارایی ما نقد نشود و نتوانیم از آن استفاده لازم را ببریم. نقد شوندگی در بورس ایران هر ساله رو به بهبود است و می توان گفت که در حال حاضر رتبه ی نقد شوندگی بورس ایران بالاترین رتبه را بین سایر بازارهای مالی دارد.

بورس چیست ؟ بورس بازاری است که نقد شوندگی بسیار بالای دارد

میزان ریسک بازاری که در آن سرمایه گذاری میکنیم

برای اینکه پاسخی مناسب به سوال بورس چیست بدهیم ، بایستی ریسک را بشناسیم.

ریسک تنوع زیادی دارد که در اینجا ریسک قیمتی ( کاهش ارزش دارایی ) مورد نظر است . یک سرمایه گذار بایستی بتواند میزان ریسک خود را ارزیابی و بر اساس آن تصمیم گیری کند . پس بستر سرمایه گذاری باید قابلیت محاسبه ی ریسک را داشته باشد و پس از محاسبه  باید بتوان آن را کنترل و یا مدیریت کرد. در خصوص معرفی بیشتر ریسک توصیه می کنم این مقاله را نیز بخوانید

میزان بازده و وابسته بودن بازدهی به دانش و مهارت فردی نه جریانهای موجی و موقت

مسلما بازده یکی از مهمترین و مورد توجه ترین فاکتورهای یک بازار برای سرمایه گذاری است . همه دوست دارند در بازاری سرمایه گذاری کنند که بیشترین بازده را به سرمایه گذار می دهد. اما شخصا علاقمند هستم در بازاری سرمایه گذاری کنم که بازده آن به میزان توان و دانش من وابسته باشد و هر میزان رشد در توان و دانشم به طور مستقیم در بازده کسب شده تاثیر داشته باشد. پس بازار بورس بازاری مبتنی بر دانش و توانایی شخصی است و همین ویژگی باعث شده بسیاری از افراد نسبت به افزایش توانمندی خود اقدام نمایند و با آموزش دائمی همواره نسبت به گذشته ی خود وضعیت بهتری داشته باشند.

بورس چیست ؟ بورس بازاری است که متناسب با دانشمان می توانیم از آن سود ببریم

توسعه پذیر بودن بستر سرمایه گذاری

سرمایه گذاری باید در بازاری انجام شود که به راحتی بتوان میزان سرمایه را افزایش و گسترش داد . بازارهایی که از نظر توسعه پذیری محدودیت دارند نمی توانند از یک حدی بزرگتر شوند و این بزرگترین معضل در آینده خواهد بود . مسیر توسعه باید باز باشد و بازار محل فعالیت گنجایش ورود آسان سرمایه های بیشتر را داشته باشد و ایجاد گسترش هزینه های تصاعدی ایجاد نکند. از طرفی ورود سایر فعالان به بازار منجر به محدود شدن بازارِ فعالان قبلی نشود و این ویژگی بسیار مهم را می توان در بازار بورس ایران یافت . چرا که بر خلاف بسیاری از کسب و کارهای دیگر نه تنها با افزایش نفرات شرکت کننده در بازار ، سهم هیچ کس کمتر نمی شود که حتی بازار رونق بیشتری نیز می گیرد و باعث پویایی بیشتر بازار می شود.

بورس چیست ؟ بورس بازاری است که دائما در حال توسعه است.

انعطاف بستر سرمایه گذاری جهت انتقال و حرکت بین بازارهای پر سودتر

تنوع ابزارهای مالی موجود در بازار سهام و سایر اوراق بهادار باعث می شود شما بتوانید به راحتی بین بازارهای مختلف سرمایه گذاری کنید و این انتقال در سریع ترین حالت ممکن اتفاق می افتد.

بورس چیست ؟ بورس بازاری است که بسیار منعطف است.

تنوع ابزارهای سرمایه گذاری

یکی از پاسخ های سوال بسیار مهم بورس چیست این است که بورس بازاری بسیار متنوع است . اوراق بهادار ( سهام )،اوراق قرضه،انواع صندوق های سرمایه گذاری،انواع اوراق مشارکت دولتی و خصوصی،بازار آتی سکه و زعفران،خرید سکه به صورت آنلاین،صندوق های با پشتوانه طلا و بسیاری از ابزارهای دیگر ایجاد شده اند تا به راحتی بتوانید متناسب با علاقه و تخصص خود به سرمایه گذاری در بورس بپردازید.

هر آنچه یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بورس نیاز دارد، در بازار بورس ایجاد شده است و یا ایجاد خواهد شد و باید بدانیم که دنیای آینده، دنیای یکپارچه ی بازارهای مالی است و یادگیری اصول سرمایه گذاری در بازار سهام به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل شده است.

برای آشنایی با گامهای ورود به بازار سرمایه این مطلب را توصیه می کنم.

دارابودن خاصیت سرمایه گذاری دائمی چه در دوران رونق اقتصادی و چه در دوران رکود اقتصادی

حتما شنیده اید که بسیاری از فعالان بخش های مختلف اقتصادی از عدم رونق در صنعتی که در آن فعالیت می کنند نالان باشند . در واقع هر صنعتی دوران رونق و رکود دارد و بسیاری از فعالان به دلیل ماهیت فعالیتشان مجبور هستند دوران رکود نیز، در صنعتی که فعال هستند باقی بمانند و یا اینکه تغییر صنعت ممکن است بسیار پر هزینه و پر ریسک باشد .

آن صنعتی و یا آن بازاری بهتر است که در زمان رکود یک صنعت، فرصت فعالیت شما را در صنعت دیگر که احتمالا ممکن است دوران رونق را طی کند و یا اینکه رکود کمتری دارد ، مهیا کند . آیا جز بورس جای دیگری را می شناسید که چنین ویژگی فوق العاده ای داشته باشد.

در کلاس های آموزشی به صورت کاملا مفهومی این موضوع را توضیح میدهم که این ویژگی در بورس ایران به چه صورت است و به چه آسانی می توان حتی در بدترین شرایط اقتصادی سودهای مناسبی از بازار سهام به دست آورد. در صورت تمایل برای ثبت نام در کلاس رایگان مبانی بورس میتوانید از اینجا ثبت نام کنید

به طور مطلق بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است که مزایای اصلی بورس را در زیر برای شما مشخص کرده ام

سرمایه ی اولیه ی بسیار کم

کمک به رشد اقتصاد و ایجاد رونق اقتصادی

هزینه ی اشتباهات در بورس بسیار پایین است

دائمی بودن بازار و فرصت سرمایه گذاری در دوران رونق و رکود اقتصادی

کسب بازدهی بر اساس توانایی تحلیلی و همیشگی نه بر اساس موج های تورمی و …

محدود نبودن به زمان و مکان خاص

تنوع ابزارهای معاملاتی ساده و فرایند بدون دردسر معاملات سهام در مقایسه با سایر معاملات

هزینه ی بسیار کم کارمزد معاملات در مقایسه با سایر معاملات

دسترسی سریع و رایگان به اطلاعات نامحدود

امکان استفاده از مشاوره ی متخصصان بورسی با کمترین هزینه ی ممکن و کسب بازدهی مطلوب

سرمایه ی اولیه ی بسیار کم برای شروع سرمایه گذاری در بورس ایران

شما با اولین صد هزار تومان خود می توانید سرمایه گذاری را در بورس آغاز کنید .

با توجه به قوانین جدید سازمان بورس در سال 99 حداقل مبلغ به 500.000 تومان رسید.

یکی از قوانین بورس حداقل میزان خرید هر سهم است که 100 هزار تومان می باشد . خیلی از افرادی که تا کنون وارد بورس نشده اند فکر می کنند که شروع سرمایه گذاری در بورس نیازمند سرمایه ی زیادی است در حالی که مطابق با این قانون این گونه نیست . برای شروع سرمایه گذاری در هر بازار دیگری، به سرمایه ی زیادی نیاز دارید و همین موضوع باعث می شود که نتوانید وارد آن بازارها شوید اما بورس از این نظر کاملا متفاوت و آسان ترین و بهترین بازار برای فعالیت است . تنها چیزی که نیاز دارید دریافت کد بورسی برای انجام معاملات و آموزش مقدماتی و پیشرفته است که می توانید به صورت رایگان این آموزش ها را طی کنید

کمک به رشد اقتصاد و ایجاد رونق اقتصادی با سرمایه گذاری در بورس ایران

یکی دیگر از مزیت های اساسی بورس این است که ما در شرکت هایی سرمایه گذاری میکنیم که عملا خودمان و یا نزدیکانمان در آن ها اشتغال به کار داریم و از این طریق به رشد اقتصاد کشورمان کمک کرده ایم . البته بسیاری از افرادی که در بازارهای دیگر فعالیت میکنند به این اصل مهم بی توجه هستند اما تا دلتان بخواهد از تورم نالانند غافل از اینکه عدم رشد اقتصادی باعث نیازمندی ما به کالاهای دیگر و …، باعث خروج بخشی از ذخایر ارزی کشور می شود و دولت هم تمام تلاشش جلوگیری از خروج منابع ارزی کشور است لذا با تغییر سیاست های بانکی تلاش میکند مانع این کار شود .

لذا بخشی از تورم ناشی از واردات کالاست ( نه همه ی آن – برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی تورم مراجعه کنید ) . حال اگر کشور در تولید کالا خودکفا شود نیازی به خروج ارز از کشور نیست و همین امر تا حدود بسیار زیادی موجب کاهش تورم می شود .

پس سرمایه گذاری ما در بخش های مختلف اقتصادی باعث رشد این واحدها می شود و از طرفی هزینه ی تولید را پایین می آورد . پس یک سرمایه گذار هوشمند جایی سرمایه گذاری می کند که رشد سرمایه اش موجب دامن زدن به تورم نشود اما یک سرمایه گذار منفعت طلب صرفا رشد سرمایه اش مهم است و به نتایج آن رشد توجهی نمی کند . خیلی از سرمایه گذاری های اشتباه باعث افزایش غیر مستقیم تورم می شوند و شخص به ظاهر سود می کند اما رشد تورم بخش زیادی از آن سود را از بین می برد

هزینه ی اشتباهات در بورس بسیار پایین است

بی تردید بزرگترین استاد هر انسانی تجربه است . هیچ کس در این کره ی خاکی نیست که مدعی شود کارش را بدون تجربه کردن و انجام خطاهای زیاد یاد گرفته است . حتی ماهرترین اساتید هر حوزه ی کاری هم به این موضوع اعتراف می کنند . پس برای یادگیری هر کاری بایستی فرصت خطا و متعاقب آن اصلاح خطاهای خود را داشته باشیم . فارغ از بحث خطا کردن هزینه ی خطا بسیار مهم و کلیدی است . هر چقدر هزینه ی اشتباه های افراد بیشتر باشد فعالیت در آن حوزه سخت و محدود تر می شود . به طور مثال هزینه ی خطای یک خلبان ممکن است سقوط یک هواپیما،مرگ مسافران پرواز،خسارات شرکت هواپیمایی و شرکت های بیمه،از بین رفتن اعتبار شرکت و …. باشد .

پس هزینه ای بسیار گزاف ممکن است برای یک اشتباه پرداخت شود. به همین دلیل آموزش خلبان بسیار پر هزینه و زمانبر و انتخاب خلبان نیز بسیار سخت می شود.اما در بازار بورس هزینه ی خطا برای افراد تازه کار بسیار پایین است . شما در بدترین حالت ممکن بخشی از 100.000 تومان خود را از دست می دهید اما می توانید از هر اشتباه درس های بیشماری بگیرید . پس هر بازاری که هزینه ی خطای کمی داشته باشد برای افراد جامعه با هر سطح از تحصیلات و سرمایه فرصت کم نظیری ایجاد میکند که وارد آن بازار شوند.

بورس چیست ؟ بورس بازاری است که به همه فرصت یادگیری می دهد

کسب بازدهی بر اساس توانایی تحلیلی و همیشگی نه بر اساس موج های تورمی و …

شما در بورس صرفا بر اساس توانایی تحلیل و شناخت خود از صنعت می توانید سود کنید و کسب بازده شما به دوران رونق و رکود وابسته نیست . اگر به دانش مالی و تحلیل سهام مسلط شوید عملا برایتان فرق نمی کند که در دوران رونق بازار قرار دارید و یا در دوران رکود بازار . شما نسبت به میزان دانش تان سود کسب می کنید.

محدود نبودن به زمان و مکان خاص

چقدر خوب می شد اگر می توانستیم محل کارمان را خودمان انتخاب کنیم
چقدر خوب می شد اگر می توانستیم همکارانمان را خودمان انتخاب کنیم
چقدر خوب می شد اگر می توانستیم ساعت کارمان را خودمان انتخاب کنیم
چقدر خوب می شد اگر می توانستیم ابزار کارمان را خودمان انتخاب کنیم
چقدر خوب می شد اگر می توانستیم مطابق با دانشمان رشد کنیم و همیشه برای رشد انگیزه داشتیم. افراد حسود در محل کار نمیتوانستند جلوی رشدمان را بگیرند و ….همه ی این چقدر خوب میشد ها عملا با انتخاب بورس محقق می شود

تنوع ابزارهای معاملاتی ساده و فرایند بدون دردسر معاملات سهام در مقایسه با سایر معاملات

همه ی کارهای مربوط به تغییر مالکیت سهام و صدور سندهای جدید مالکیت ، پرداخت کارمزد معاملات سهام و همه ی کارهای دیگری که لازم است هنگام نقل و انتقال سهام انجام شود بسیار سریع صورت می پذیرد و این فرایند تقریبا برای هیچ سرمایه گذاری مشهود نیست و این یکی از بازرترین ویژگی های معاملات سهام است . حتما تا کنون خودرو و یا هر کالای دیگری خریداری کرده اید و خوب با فرایند و بروکراسی های اداری دولتی و غیر دولتی خرید و فروش و انتقال مالکیت آن آشنا هستید و خوب میدانید که چقدر زمانبر ،خسته کننده و پر هزینه هستند . در بورس چنین چیزی را تجربه نمی کنید.

هزینه ی بسیار کم کارمزد معاملاتدر بورس ایران نسبت به سایر معاملات

هزینه ی کارمزد معاملات سهام بسیار کم بوده و با وجود تورم بسیار تا کنون افزایشی نداشته است و حتی به تدریج این مقدار در حال کم شدن است.

دسترسی سریع و رایگان به اطلاعات نا محدود

همه ی شرکت های فعال در بورس موظفند اطلاعات درست و تایید شده را برای سهامداران به سامانه ی جامع اطلاع رسانی ناشران بورسی به نام کدال – www.codal.ir ارسال کنند.از طرفی همه ی فعالان بازار ، سهامدارن و سایر ذینفعان دائما در وب سایت ها و یا اپلیکیشن های ارتباط مجازی نظیر تلگرام اقدام به نشر اطلاعات و … می کنند و به همین دلیل به راحتی می توانید به بروزترین اطلاعات در مورد شرکت ها دست یابید

امکان استفاده از مشاوره ی متخصصان بورسی با کمترین هزینه ی ممکن

برای کسب بازدهی های بیشتر می توانید از مشاوره ی تحلیلگران تایید شده ی کارگزاری ها استفاده کنید .

این امکان با پرداخت هزینه می تواند میسر شود.
بنابراین شما به راحتی میتواند بدون دانش سرمایه گذاری از تخصصی ترین مطالب و تحلیل های بورسی استفاده کنید و حتی با استفاده از این اطلاعات و تحلیل ها به تدریج آنها را فراگرفته و سطح توان تحلیلی خود را توسعه دهید.

شرکت مشاوره ی سرمایه گذاری آوای آگاه در قالب وب سایت همفکران چنین خدماتی را ارائه می کند و می توانید از نظرات خبره ترین متخصصان بازار سهام استفاده نماید

3 دیدگاه دربارهٔ «بورس چیست و چرا بورس ایران برای سرمایه گذاری مناسب است؟»

  1. سلام و عرض ادب
    عالی بود
    واقعاخسته نباشیداستاد توانمند
    بابت همه چی ممنون

  2. عرفان قاسمی

    “شما با اولین صد هزار تومان خود می توانید سرمایه گذاری را در بورس آغاز کنید ”
    قانون جدید داقل سقف معاملات 500 هزار تومان تعیین شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا